Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης: Έχουμε πρωτιές! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Αιθέρια: Η προφητεία * Ζεστό αίμα * Το μονόγραμμα του ίσκιου * Μέσα από τα μάτια της Ζωής! * Οι Σισιλιάνοι * Όλα θα πάνε καλά ή και όχι * Νυχτοπερπατήματα * Ο πρίγκιψ του δευτέρου ορόφου * Ο αρχάγγελος των βράχων ** Ποίηση: Και χορεύω τις νύχτες * Δεύτερη φωνή Ι * Άπροικα Χαλκώματα * Σκοτεινή κουκκίδα ** Διάφορα άλλα: Πλάτωνας κατά Διογένη Λαέρτιο * Παζλ γυναικών * Rock Around... Women! ** Παιδικά: Η λέσχη των φαντασμάτων * Το μαγικό καράβι των Χριστουγέννων * Οι κυρίες και οι κύριοι Αριθμοί * Η Αμάντα Κουραμπιέ, η μαμά μου * Ο Κάγα Τίο... στην Ελλάδα ** Νουβέλες: Το δικό μου παιδί * Όταν έπεσε η μάσκα

Ο Κώστας Ευαγγελάτος και η Εγκάρσια Πτήση του



Από το εξώφυλλο της "Εγκάρσιας πτήσης", εκδόσεις Απόπειρα

Μ' ένα delete σβήνεις εικόνες
φωτογραφίες χαράς σε τόπο ξένο
Το μυαλό μολύβι φορτωμένο
Η μνήμη δρέπει λάφυρα κοιτώνες.
"Delete" 2007

Από τη συλλογή "Εγκάρσια Πτήση"

Το ποίημα που ανοίγει τη σελίδα δε βρίσκεται μέσα σε αυτήν την συλλογή. Μου άρεσε όταν το διάβασα ταξιδεύοντας σε διαδικτυακούς τόπους αναζητώντας έργα του Κώστα Ευαγγελάτου.
Προσπάθησα να τον γνωρίσω μέσα από το έργο του, μέσα από τις σελίδες που έχουν αφιερωθεί σε εκείνον, μέσα από το αχανές διαδίκτυο. Περίεργος τύπος! Έχει ασχοληθεί με τόσα πράγματα και σε όλα έχει κάτι να πει. Κάτι δικό του, που του ανήκει και τον αντιπροσωπεύει. Όμως, το καλύτερο από όλα τα στοιχεία του έργου του είναι ότι μου βάζει κάτι καινό σε ότι έχει κάνει.
Παρά τη μεγάλη επιτυχία και αναγνώριση που έχει γνωρίσει, παραμένει προσιτός, ζεστός και εξαιρετικά επικοινωνιακός άνθρωπος. Έσπευσε να ανταποκριθεί, με την απέραντη ευγένεια που τον χαρακτηρίζει, όταν του ζήτησα να μου πει μερικά λόγια για εκείνον και το έργο του. 

Από την "Εγκάρσια πτήση", εκδόσεις Απόπειρα
Ζωγραφική και ποίηση. Δύο τέχνες που συναντιούνται πάνω στον ίδιο άνθρωπο. Λίγοι δημιουργοί εκφράζονται και με τις δύο αυτές μορφές τέχνης. Ένας ποιητής μπορεί να εκφραστεί και με πεζό λόγο και το βλέπουμε συχνά. Ένας ζωγράφος, από την άλλη, δύσκολα εκφράζεται μέσα από τον λόγο. Όπως και ένας ποιητής, αμφίβολο αν θα καταπιαστεί με την εικόνα.

Η δική σας διαφορετικότητα -σαν πρώτη εντύπωση- σε σχέση με άλλους δημιουργούς-καλλιτέχνες είναι ότι εκφράζεστε και με την ποίηση και με τη ζωγραφική. Τελικά, η τέχνη είναι κοινή σε όλες τις μορφές της; Ή ο καλλιτέχνης-δημιουργός καθορίζει τον τρόπο έκφρασης;

Κ.Ε.:Η προσωπική μου αλήθεια βασίζεται στην απλή ανθρώπινη δυνατότητα για αποκρυστάλλωση εικόνων, ιδεών, συναισθημάτων, οραμάτων. Η πρώιμη ζωγραφική μου ταυτότητα συνδυάστηκε επίσης πρώιμα με την ποιητική μου έκφραση. Εικόνα και λόγος συνυπάρχουν στα έργα μου, όμως η υπόσταση του ποιητικού και του εικαστικού μου έργου είναι ανεξάρτητη και λειτουργεί με την τεχνική και τα μέσα που απαιτεί να κατέχεις και να εφευρίσκεις, με ενδοσκόπηση η κάθε μιά τέχνη.


Παρακολουθώ το έργο σας, στο σύνολό του, από τα πρώτα δημιουργικά σας χρόνια (δεκαετία 70) μέχρι σήμερα και σαφώς, όπως είναι και το αναμενόμενο, έχετε περάσει από διάφορα στάδια και έχετε εξελιχθεί. Η "ματιά" σας έχει αλλάξει/διαφοροποιηθεί σε σχέση με τα πρώτα δημιουργικά χρόνια. Ποιος παράγοντας επηρέασε την εξέλιξή σας στην τέχνη; Τα ερεθίσματα, η ωριμότητα, οι εμπειρίες;

Κ.Ε.:Αναμφίβολα όλα αυτά, όμως κύριος μοχλός της επιτυχίας μου και δεν εννοώ την φαινομενική, αλλά την ουσιαστική, είναι μπόρεσα να εκφράσω τις αισθητικές και ιδεολογικές μου απόψεις, ολοκληρωμένα και με συνέπεια.




Πριν από λίγο καιρό παρουσιάσατε την ποιητική σας συλλογή "Εγκάρσια πτήση" και λίγες μόλις μέρες πριν από αυτή μας τη συζήτηση, έγινε η παρουσίαση του ημερολογίου σας. Και οι δύο εκδηλώσεις στέφθηκαν με επιτυχία και δέχτηκαν μεγάλης προσοχής και αποδοχής από σπουδαία πρόσωπα των γραμμάτων και της τέχνης.

Αισθάνεστε ότι έχετε "μιλήσει" όσο και όπως θα θέλατε μέσα από το έργο σας;

Κ.Ε.:Πολλές φορές σκέπτομαι ότι πολλοί από τους μεγάλους δημιουργούς που θαύμαζα από παιδί ολοκλήρωσαν σε νεότερη ηλικία το έργο τους. Προσωπικά η ζωγραφική έμπνευση μου είναι πάντα δυνατή, είναι όμως τόση η ποικιλία, η ευρύτητα και η ποσότητα του έργου μου, αφού δουλεύω επί χρόνια καθημερινά, που αποτιμάται πάντα ένα τμήμα του και παρόλες τις συχνές παρουσιάσεις και εκθέσεις εδώ και στο εξωτερικό είναι γνωστό τμήμα του μόνον... υπάρχουν αναρίθμητα ερωτικά σχέδια και ψηφιακές συνθέσεις που δεν έχουν εκτεθεί. Όσον αφορά το ποιητικό μου έργο και με άξονα τα μεγάλα μου ποιήματα έχω δώσει το στίγμα μου και κάποτε θα γίνει κατανοητό.


Υπάρχουν όρια στην τέχνη ή στον καλλιτέχνη-δημιουργό;

Κ.Ε.:Στην τέχνη υπάρχουν μόνο τα όρια των υλικών, της τεχνικής. Κατά τα άλλα, όλα είναι " άνευ ορίων και άνευ όρων".



Τι είναι έμπνευση για εσάς;

Κ.Ε.:Η έμπνευση είναι προϊόν ψυχοσωματικού οργασμού.Ο έρωτας έχει μεγάλη συμβολή σε αυτή τη διαδικασία.Οι εμπειρίες μου διαμόρφωσαν τα μοτίβα της αυθεντικής μου έκφρασης. Μιας έκφρασης που αρκετοί σεμνότυφοι την πολέμησαν, άλλοι προσπάθησαν ανεπιτυχώς να αντιγράψουν και ευτυχώς σημαντικές προσωπικότητες την έχουν επαινέσει.



Από το σύνολο του έργου σας, υπάρχει κάποια δημιουργία που ξεχωρίζετε και ίσως είναι η περισσότερο αγαπημένη σας;

Κ.Ε.:Ευτυχώς το αγαπημένο εφηβικό έργο μου "ΑΓΩΝΙΑ" 1974, εμπνευσμένο από την εισβολή στην Κύπρο, το είχε φυλάξει για 30 χρόνια πίσω από μια ντουλάπα η αγαπημένη μου μάνα, Ροδόπη. Σήμερα είναι μόνιμο έκθεμα στη Σύγχρονη Πινακοθήκη στο Αργοστόλι που έχει το όνομα της. Φυσικά έχω αρκετά αγαπημένα έργα δεμένα κύρια με προσωπικές αναμνήσεις από τα μοντέλα μου και τις καταστάσεις της ζωής μου.

Σερφάρω στο διαδίκτυο και διαβάζω αφιερώματα για εκείνον, για το έργο του και συνεντεύξεις του και παντού ένας νέος όρος προβάλει στο κείμενο. Όλοι εκείνοι οι άνθρωποι που επιθυμούν να γράψουν για τον Κώστα Ευαγγελάτο και στην προσπάθειά τους να βρουν μια περιγραφή που να τον χαρακτηρίζει, τον αναφέρουν ως "εικαστικό ποιητή", ως "ποιητικό ζωγράφο", ως "εικαστικό λογοτέχνη"...  Δε γνωρίζω ποιος από αυτούς τους όρους είναι περισσότερο αντικειμενικός και καλύτερα περιγραφικός για τον Ευαγγελάτο. Κι εγώ προσπάθησα να βρω μια "ατάκα" που να περιγράφει με δυο λέξεις το καλλιτεχνικό του στίγμα αλλά δε μπόρεσα να αποφασίσω καμία. Μικρή σημασία έχει. Η τέχνη είναι τέχνη σε κάθε μορφή της και ο δημιουργός δε χρειάζεται να δεσμεύεται πίσω από "ταμπέλες" και ορολογία σχετικά με το πού ανήκει εκφραστικά.

Το πλουσιότατο βιογραφικό του μπορείτε να το βρείτε πολύ εύκολα στο διαδίκτυο. Κι αν ήθελα να το αντιγράψω εδώ θα έπιανε όλη τη σελίδα. Στην "Εγκάρσια πτήση" που διάβασα και έγινε η κινητήριος δύναμη για ετούτη την ανάρτηση και συνέντευξη, δημοσιεύονται ποιήματά του από το 2006 ως και το 2010. Το ομότιτλο ποίημα άρχισε να το γράφει το 1992 και το ολοκλήρωσε το 2008! Παράλληλα, κυκλοφορούν λευκώματα και εικαστικά ημερολόγια για το εικαστικό και λογοτεχνικό του έργο.
Ποιήματά του έχει απαγγείλει η Βέρα Ζαβιτσιάνου και μελοποιήσει ο Γ. Τζαγκαράκης. Αρκετά από αυτά κυκλοφορούν στο διαδίκτυο και αξίζουν κάτι παραπάνω από την προσοχή σας.

Η Κεφαλλονιά είναι το νησί του και όλος ο κόσμος η έμπνευση.

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
΄΄Εξι τίτλοι από τις εκδόσεις ΕλκυστήςΌταν έπεσε η μάσκα, Κωνσταντίνας ΜαλαχίαΌλα θα πάνε καλά ή και όχι, Meg MesonΟ αρχάγγελος των βράχων, Μένιου ΣακελλαρόπουλουΝυχτοπερπατήματα, Λέιλα ΜότλιΟ Κάγα Τίο... στην Ελλάδα, Καλλιόπης ΡάικουΠαζλ γυναικών, Σοφίας Σπύρου
Το μονόγραμμα του ίσκιου, Βαγγέλη ΚατσούπηΣκοτεινή κουκκίδα, Γιάννη ΣμίχεληΠλάτωνας κατά Διογένη ΛαέρτιοΚαι χορεύω τις νύχτες, Γαβριέλλας ΝεοχωρίτουΑιθέρια: Η προφητεία, Παύλου ΣκληρούRock Around... Women!, Γιώργου ΜπιλικάΆπροικα Χαλκώματα, Γιώργου Καριώτη
Οι Σισιλιάνοι, Κωνσταντίνου ΚαπότσηΟ πρίγκιψ του δευτέρου ορόφου, Άρη ΣφακιανάκηΜέσα από τα μάτια της Ζωής!, Βούλας ΠαπατσιφλικιώτηΖεστό αίμα, Νάντιας Δημοπούλου
Η Αμάντα Κουραμπιέ, η μαμά μου, Ελένης ΦωτάκηΟι κυρίες και οι κύριοι Αριθμοί, Κωνσταντίνου ΤζίμαΔεύτερη φωνή Ι, Γιάννη Σμίχελη